סגנונות תקשורת- דעו את עצמכם ולא פחות חשוב דעו את האדם שנמצא מולכם

pic-01אינטרקציה בינאישית- מהי בעצם אומרת, למה היא מתכוונת ואיך היא מתקשרת לעסקים בעצם?

היכולת שלנו לנהל ולהתנהל בחיי היומיום שלנו ברמה הבינאישית שונה מאחד לאחד. סגנונות התקשורת שלנו, יכולות החשיבה והלמידה שלנו מושפעים ממהלך ההתרחשויות והמידע שלמדנו לאורך השנים. הידע והטיפוס שאנחנו, נוצרו בעצם ממבנה האישיות שעימו נולדנו ופיתחנו עם השנים, אך עם זאת, הינם מושפעים גם מגורמים סביבתיים חיצוניים שליוו אותנו לאורך חיינו- הורינו, נורמות חברתיות, צפייה ממושכת בטלווזיה, מערכות יחסים שניהלנו בחיינו, אינטראקציות יומיומיות ועוד.
בין סגנוני התקשורת השונים נימנים, סגנון ממוקד ותכליתי מול ארוך ובלתי ממוקד, ממוקד במשימה מול ממוקד ביחסי אנוש, מובנה מול בלתי מובנה, מסכים מול מתווכח, נשלט מול משתלט, סמוי מול גלוי, שיטתי מול אקראי ועוד.
רובנו איננו מודעים להבדלים בסגנונות התקשורת בינינו לבין מכרינו, בינינו לבין לקוחותינו ובנינו לבין הקרובים לנו יותר.

אנו בדרך כלל מדברים בסגנון אחד- זה המוכר לנו. כתוצאה מכך, איננו מגיבים בהכרח נכון לכל אחד, וזאת מפני שאנחנו "לא מגיעים" למרבית האנשים, רק משום שסגנון דיבורנו שונה מסגנון מחשבתם.
גם האדם המשקיע ביותר, האכפתי, הדואג, שחשוב לו האחר, לא פעם חש קצר בהעברת המסר, דבר המתבטא בהתנהלות התקשורת, בשפת הגוף ועוד.
תוצאות תקשורת לקויה יכולות לבוא לידי ביטוי באמצעות אי הבנה, ויכוחים, חילוקי דעות, חוסר הקשבה, חוסר שיתוף פעולה ואף בעיות בתפקוד היומיומי שלנו.

מודל אדיג'ס, הלקוח מתוך הפסיכולוגיה הארגונית, מחלק את בני האדם על פי ארבעה פרופילים מובנים. ברגע שנבין איזה טיפוס אנחנו ואיזה טיפוס הוא של האדם היושב מולינו, נדע כיצד לפנות אליו בשפה אותה הוא דובר וכך נוכל לשפר את מערכות היחסים והאינטרקציה היומיומית עם אנשים בחיינו. בנוסף, מוסיף אדיג'ס כי בכולנו ישנן נגיעות מאפיינים של כל ארבעת הסגנונות אך, הנטייה היא לרוב לסגנון מובהק אחד. ארבעת הסגנונות הם, מקדם, משימתי, מנתח ותומך.

לפני שתבינו מה אומר כל אחד מסגנוני התקשורת ובכדי שגם אתם תוכלו להתייעל, מצרפת לכם שאלון שיעזור לכם לנתח ולהבין איזה טיפוס אתם ומשם הכלים בידיים שלכם.

שאלון ניתוח סגנונות תקשורת

1.סמנו מבין שני מונחים בכל שורה, את המייצג אתכם (גם אם אתם מתלבטים, סמנו מה שיותר מעיד עליכם מהשני). אל תדלגו על אף שורה.

2.לאחר מכן, סכמו כל טור, בנפרד בתחתית העמוד (סה"כ יצא לכם 17).

3.החסירו את הטור הגבוה במספרו מהטור שנמוך במספרו ורישמו את התוצאה בצד.

4.עברו ועשו אותו הדבר בשאלון השני. (סה"כ שני שאלונים).

תמונה למאמר1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תמונה למאמר2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טבלת סגנונות התקשורת

תמונה מאמר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יצירת נקודת מיקום משולבת (נמ"מ):
o העבירו דרך הנקודה שסימנתם עבור הערך של ציר רשמי/ בלתי רשמי
קו מקביל לציר הדומיננטי/פאסיבי.
o העבירו דרך הנקודה שסימנתם עבור הערך שעל ציר דומיננטי/פאסיבי
קו מקביל לציר רשמי/בלתי רשמי.
o זהו איזה טיפוס אתם (ומאיזה סגנון טיפוס אתם מושפעים).
o גשו לקריאת האבחון והטיפוס שאתם.

גם את הקריאה תעשו בדרך שלכם, תופתעו לגלות שכל אחד ייגש באופן שונה לקריאת הטיפוסים. חלקכם תקראו הכל, חלקכם תיגשו לעיקר, חלקכם תצטרכו דממה בחדר וריכוז. המעניין הוא שמייד תזדהו עם הכל. בהצלחה.

סגנון תקשורת "מקדם"
נוטים להיות מעורבים עם אנשים במצבים המשתנים בתדירות גבוהה ובמהירות. בד"כ אוהבים פעילויות מלהיבות ובעלות השראה. כיון שאינם נוטים לניתוח מפורט, הם יכולים לעשות הכללות בקלות ללא מידע עובדתי מספק והם נוטים להגזמה. הם בד"כ מגרים אנשים להתחבר עימם, הם מבלים חברתיים, חברותיים, מלאי חיים ואישיים. מקדמים אוהבים הנאות ויחפשו אנשים האוהבים לשחק ולהיות ספונטניים. בגלל טבעם הדרמטי במקצת, עשויים לחשוב בקול רם, בדרך המשכנעת אחרים לגבי עמדה מסוימת או פעולה מסוימת, ומיד לפנות לרעיונות אחרים ולפעולות אחרות. התנהגות זו עלולה להיקלט כ"חוסר יציבות" או כאנוכיות. בד"כ חסרי עניין בפרטים ועלולים לנוע בתדירות גבוהה מידי קדימה, בטרם השלמת המשימה. הם עלולים לקפוץ למסקנות על בסיס של אינטואיציה או ניחוש. לעיתים עלולים להתפס בעיני אחרים כמניפולטיביים ותחרותיים. בדר"כ מנסים לעזור במצבים בינאישיים. הם עשויים לנסות להשיג מעמד יוקרתי על ידי היצמדותם לאנשים אשר הם מאמינים שיש להם כריזמה גדולה ויכולות הנהגה.
במקומות עבודה הם ישושו לרצות אחרים, מתחברים למנהיגים ולעיתים מונעים על ידי אישרור וצריכים הכרה בעשייתם. בגלל שמקדמים נעים ממשימה למשימה, לעיתים נכונים להתפשר על פחות מהטוב ביותר על מנת להתקדם הלאה.
בעוד מצד אחד מקדמים נראים מעוררים, אנרגטיים ואישיים, אוהבי הנאה, מאידך הם עלולים להראות בלתי מאורגנים, תוקפניים, רגשניים ומחפשי הכרה.

סגנון תקשורת "משימתי"
נוטים להיות פעילים, עצמאיים , שאפתנים ומציגים חזות של בטחון עצמי. נוקטים יוזמה עם אחרים באופן אישי וקבוצתי ונהנים "לנצח על התזמורת", בעשיית דברים, אשר בד"כ הם עושים תוך גישת "לקיחת פיקוד". עסקם להבחין ב: מי, מה, היכן ואיך בכל מצב נתון. הם בדרך כלל בעלי רצון חזק וכוחניים, ונכונים להתעמת עם אחרים ביחס לרעיונותיהם וגישותיהם. בד"כ מחליטים במהירות ובתדירות גבוהה, אשר יוצרת את תחושת היעילות ואולי המידיות. עלול להיות קשה למשימתי להפגין רגשות. בהעדיפם סדר וארגון, המשימתיים יכולים להשליט סדר מתוך מהומה בקלות ובטבעיות. הם אוהבים להיות אחראיים באופן מלא למצב ועלולים להתרעם ולהתנגד שלאחרים יהיה הכוח מעליהם. הם רוצים לנהל את כל חלקי חייהם. בד"כ משימתיים הם דיקנים ומקיימים את הסכמיהם כאילו הם "נדרים קדושים".
משימתיים יצפו מאחרים לתוצאות, הם עלולים להיות "דורשים" שיעמדו בדרישותיהם ללא הכרה שהתנהגותם עלולה להרגיז אחרים עקב ביקורתיותם כלפי האחר. נוטים לרצות לסיים את התפקיד, לפני שיקדישו זמן לעבוד על מערכות יחסים בין אישות ועקב כך עלולים לחוות את "סינדרום הבדידות בצמרת"
אנשים בלי אופי משימתי נוטים לחוסר סבלנות, הם עלולים להזדקק לחזק את יכולתם להקשיב לאחרים ולהכיר בחשיבות תחושות באותה מידה כפי שהגיון חשוב.
בארגון העבודה שלהם, הם בעלי סגנון משימתי, יגיבו לאתגר מהיר ותנועתי וישתעממו אם ימצאו את הקצב איטי מידי. הם נוטים לארגן את המטרות והעבודה באופן שיטתי. בגלל כיוון האנרגיות ומטרתם להשגת מטרות, אחרים בדר"כ יקבלו את סמכותם ומנהיגותם.
בעוד מצד אחד המשימתי נראה יעיל, מיומן, קר, יודע ומאורגן, מאידך הוא יכול להקלט כשחצן, מונע ע"י כוח, נוקשה, מעוניין בעצמו וחסר רגשות.

סגנון תקשורת "מנתח"
נוטים לגשת למצבים בסגנון "פתירת בעיות". נוטים יותר לרעיונות ומושגים, מאשר ליחסים ותחושות. הם מעדיפים לימוד והרהור, על פעולה מיידית ויוצרים רושם מחושב ואפילו מהוסס. הם נוטים להיות "השפעה מייצבת" בקבוצה, בדרכם המרוסנת, ובפעולתם ללא השערות והנחות, במתכוון, ובחוסר תוקפנות. בד"כ הם ממתינים לאחרים שיפנו אליהם, מאשר ליזום הצגת דעתם. אופייני להם לרצות לאסוף הרבה נתונים, דעות ועובדות לפני בצוע החלטה כל שהיא. הם נפלאים ב-"חרטת קניות", בגלל שהם ימשיכו לאסוף מידע עניני אפילו לאחר שההחלטה התבצעה. תפקיד ה-"מתייעץ עם אחרים" מתאים לרצינותם ולנוהגם הדקדקני. אחרים יכולים להתרשם מהם כ- "אקדמאים", "תאורטיקנים" וכמתייחסים לעצמם ברצינות מרובה. הם יכולים קרוב לודאי להיות אפקטיביים יותר, אם ילמדו להיות פחות רציניים, להשתחרר ולהנות יותר.
במערכות יחסים אינם נותנים אמון בקלות ואינם מסכנים. חשיפה אישית היא קשה עבורם היות והרגשות מוצפנים בעומק רב. אינם נוטים ליזום מערכות יחסים, אחרים מחפשים את חברתם, משום שהם "מקשיבים טובים". לאחר שיצרו קשר רגשי הם נאמנים וקבועים בקשר. אינם מחפשים הכרה אישית ומעדיפים לעבוד ברקע מתוך עמדה של פתרון בעיות מנותח ומחושב. הם שונאים לטעות ויימנעו מכך בכל מחיר. למרות הופעתם כ"רגישים" הם יכולים להיות קשוחים ושרירותיים. נמנעים מעימותים וסכסוכים בינאישיים. עלולים להקלט במצבים אלה כמרוחקים.
בעבודה הינם בעלי גישה מסודרת ושיטתית למשימה הרלוונטית מעדיפים דברים ראציונאליים ומאורגנים היטב, יבינו את המשימה על בוריה ורק אז יתחילו אותה בעקביות ובמשימתיות. פועלים לפי נהלים וכללים ברורים.
מנהגם השקט והיציב לעיתים קרובות יגרום לאחרים לפנות אליהם לייעוץ, התייעצות, לקבלת עובדות ופרטים ודיוק.
מצד אחד מנתחים עשויים להתפס כבעלי ידע, מומחים, יציבים, שניתן לסמוך עליהם, לא הפכפכים, ומצד שני הם עלולים להראות כמשעממים, מייגעים, חסומים, לא מתקשרים ולא מסוגלים להחליט.

סגנון תקשורת "תומך"
נתפשים כנינוחים, חביבים, מנסים להפחית כל סכסוך בין אישי. מניחים בד"כ לאחרים ליזום במצבים חברתיים. קשה להם לסרב לבקשה בגלל שהם רוצים להיות לעזר, גם אם עליהם לכופף את הרצון האישי שלהם לבקשה. גישתם המבינה החברתית לאנשים, אינה מאיימת וקל להיות עימם. כיוון שבד"כ אינם אנשים תחרותיים , הם אינם כופים עצמם על אחרים או מנסים לשכנע אחרים בנקודת השקפתם. נוטים להיות דאוגים יותר לרגשות ויחסים עם אחרים מאשר להגיון ולמשימה. תומכים בד"כ מאוד אינטואטיביים. הם כנראה יחפשו יחסים קרובים חמים ומאריכי ימים. הם מקשיבים טובים אשר יקדישו מזמנם לאנשים, על מנת שירגישו הקלה ויחושו בהכרה. מקבלים סגנונות רבים של אנשים, באופן חלקי בגלל הצורך שלהם להיות חביבים על אחרים.
אדם כזה נוטה לאבד עניין בתכנון והצבת יעדים ועלול להזדקק למבנה ולתיאור מדויק של המשימה שעליו להשלים. הם צריכים ללמוד לעמוד על רעיונותיהם וללמוד להסתכן בחוסר הסכמה של אחרים.
בעבודה יהיו בדר"כ משתפי פעולה ונכונים להיות לשרות לאחרים או לחברה, יקבלו פיקוח בנכונות רבה, ירצו אחרים ולכן ימלאו על המצופה מהם. יהיו עובדים נאמנים.
מצד אחד התומך נתפש כמתנהל בקלות, שש לרצות, חביב, עדין ונעים, ןמאידך עלול להראות כחסר דיעה, לא נכונים לנקוט עמדה, ותרנים מידי וחסרי הנעה

אז מה בעצם כל זה אומר ואיך זה מתקשר להוויתנו כעסקים?
קודם כל חשוב שנדע איזה טיפוס אנחנו ולא פחות חשוב איזה טיפוס נמצא מולנו, מי זה הלקוח שלנו, איך הוא מתנהל, מתנהג ומגיב. זאת בכדי שנוכל לדעת לדבר אליו בשפתו שלו, לצפות אותו ולתקשר עימו נכון.
כולנו יודעים שאינטרקציה היא בסיס קריטי להצלחה בינאישית ברמה הכי יומיומית ובטח שברמה העסקית.
ככל שנשכיל ונקדים לזהות את הטיפוס שמולנו כך, רמת האינטרקציה וההצלחה העסקית שלנו מולו תגדל.

מידע מעניין:
סגנון מקדם מהווה כ- 45% מהאוכלוסייה הישראלית
סגנון משימתי מהווה כ-25% מהאוכלוסייה הישראלית
סגנון מנתח מהווה כ-17% מהאוכלוסייה הישראלית
סגנון תומך מהווה כ-13% מהאוכלוסייה הישראלית

דעו מי אתם, אך דעו את האדם שמולכם- הקשבה היא פרמטר הכרחי לאינטרקציה נכונה. בהצלחה!